Je kan de meeste vervoerbewijzen via onze app en website eenmalig doorgeven aan iemand anders.
Met deze vervoerbewijzen kan dit niet:
- een vervoerbewijs dat je al hebt ontvangen van iemand anders
- een vervoerbewijs dat al (deels) geactiveerd is. Zo kan je een meerrittenkaart dus enkel doorgeven als ze volledig ongebruikt is
- vervoerbewijzen gekocht via een app van derden (dus niet via de De Lijn app)
- sommige speciale vervoerbewijzen
Zo werkt het
- Na aankoop van een vervoerbewijs, vind je dit terug in je ticketzone op de website of in de app.
- Klik op de drie puntjes naast het vervoerbewijs op ‘geef vervoerbewijs door'.
- Je krijgt nu een code te zien. Stuur deze door via Whatsapp, Messenger, sms of e-mail.
- De ontvanger ontvangt een bevestigingsbericht met daarin de code.
- De ontvanger wisselt de code in waardoor het vervoerbewijs verdwijnt uit jouw ticketzone en verschijnt in zijn ticketzone.
- De ontvanger heeft twee weken de tijd om de code in te wisselen. Doet hij dit niet, dan vervalt ze en zie je het vervoerbewijs terug in jouw ticketzone. Wil je het nog steeds doorgeven, dan kan je opnieuw een code aanmaken en doorsturen.
- Jij krijgt een ontvangstbericht via de app of via e-mail, ook als de ontvanger de code niet inwisselt.
Je vindt alle vervoerbewijzen die je hebt aangekocht, gebruikt of doorgegeven in de historiek van je tickets.
Doorgeven annuleren?
Heb je een code aangemaakt, maar wil je het vervoerbewijs toch zelf gebruiken? Zolang de persoon waaraan je de code gaf deze nog niet heeft ingewisseld, kan je je nog bedenken.
- Selecteer ‘code intrekken’ bij het vervoerbewijs dat je toch niet wil doorgeven.
- Daarna kan je het vervoerbewijs opnieuw zelf gebruiken en zal de ontvanger de aangemaakte code niet meer kunnen inwisselen.