Vragen & Contact

Hoe kunnen we je helpen?

Terug

Hoe geef ik een vervoerbewijs door via de app of website van De Lijn?

Je kan de meeste vervoerbewijzen via onze app en website eenmalig doorgeven aan iemand anders.

Met deze vervoerbewijzen kan dit niet:

  • een vervoerbewijs dat je al hebt ontvangen van iemand anders
  • een vervoerbewijs dat al (deels) geactiveerd is. Zo kan je een meerrittenkaart dus enkel doorgeven als ze volledig ongebruikt is
  • vervoerbewijzen gekocht via een app van derden (dus niet via de De Lijn app)
  • Brupass (XL) ticket 1 rit en 10 ritten
  • sommige speciale vervoerbewijzen


Zo werkt het


Jij stuurt een code naar een ontvanger waarmee hij het vervoerbewijs in zijn De Lijn-account kan opslaan. Als hij het vervoerbewijs wil gebruiken moet hij het nog activeren. Volg deze stappen.

  • Na aankoop van een vervoerbewijs, vind je dit terug in je ticketzone. Daar kan je via de drie puntjes naast het vervoerbewijs klikken op ‘geef vervoerbewijs door’.

ticket-doorgeven-1-2.jpg

  • Je krijgt nu een code en kan deze doorsturen via Whatsapp, Messenger, sms en e-mail.

ticket-doorgeven-3-4.jpg

  • De ontvanger ontvangt nu op zijn beurt een bericht.
  • De ontvanger wisselt de code in waardoor het vervoerbewijs verdwijnt uit jouw ticketzone en verschijnt in zijn ticketzone.
  • Jij krijgt hierover een bericht via de app (bij gebruik app) of via e-mail (bij gebruik website), ook als de ontvanger de code niet inwisselt. De ontvanger heeft twee weken de tijd om de code in te wisselen. Doet hij dit niet, dan vervalt ze en zie je het vervoerbewijs terug in jouw ticketzone. Wil je het nog steeds doorgeven, dan kan je terug een code aanmaken en doorsturen.

ticket-doorgeven-5-6-7.jpg

Je vindt alle vervoerbewijzen die je hebt aangekocht en gebruikt of doorgegeven in de historiek van je tickets.

Doorgeven annuleren?


Heb je een code aangemaakt, maar wil je het vervoerbewijs toch zelf gebruiken? Zolang de persoon waaraan je de code gaf deze nog niet heeft ingewisseld, kan je je nog bedenken.

  • Selecteer ‘code intrekken’ bij het vervoerbewijs dat je toch niet wil doorgeven.
  • Daarna kan je het vervoerbewijs opnieuw zelf gebruiken en zal de ontvanger de aangemaakte code niet meer kunnen inwisselen.
Nog vragen over dit onderwerp?
Vul dit formulier in.

Niet gevonden wat je zocht?