De terminal reageert niet of je kaart wordt geweigerd als je deze aanbiedt. Dit kan 2 oorzaken hebben:
Het is een nieuwe bankkaart
- Controleer of het een contactloze bankkaart is. Je herkent deze aan het logo voor contactloos betalen.
- Zorg ervoor dat je al eens succesvol contactloos betaald hebt bij bijvoorbeeld een handelaar. Vraag steeds je bank om meer info.
- Kijk na of je kaart geschikt is voor contactloze betalingen op bus of tram van De Lijn.
Ik heb mijn kaart al eerder gebruikt om contactloos te betalen bij De Lijn
- Je bank of kaartuitgever heeft de vorige betaling geweigerd. Als je bij de eerste rit betaalde met een contactloze debetkaart, had je mogelijk te weinig saldo op je rekening staan. Het tegoed moet minstens 2,50 euro bedragen.
- Je hebt nog onbetaalde ritten. Betaal deze eerst via het portaal voor contactloos betalen. Zorg wel op dat je hiervoor voldoende saldo op je rekening hebt staan.
- Je kaart is geblokkeerd, beschadigd of vervallen.
Controleer of deze werd gerapporteerd bij Card Stop via 070 344 344 en kijk de geldigheidsdatum na op je kaart. Contacteer hoe dan ook je bank of kaartuitgever.
Opgelet!
Al deze situaties liggen buiten de verantwoordelijkheid van De Lijn. Als contactloos betalen niet werkt en je je slechts af en toe met De Lijn verplaatst, kies je best voor tickets, 10-rittenkaarten, tickets sms of ons goedkoopste vervoerbewijs: de tickets via app.
Opgelet!
Als je met Apple Pay of Google Pay betaalt, en je bank-app location based security ondersteunt, moet je deze afzetten. Alleen dan kan je contactloos bij De Lijn betalen.
Nog vragen over dit onderwerp?
Vul dit formulier in.