Vragen & Contact

Hoe kunnen we je helpen?

Terug

Heb ik recht op een terugbetaling wanneer ik mijn abonnement opzeg?

Ja, maar alleen bij een termijnterugbetaling of een dag-aan-dag-terugbetaling. Een terugbetaling gebeurt altijd via overschrijving, nooit in een Lijnwinkel.

Termijnterugbetaling

Als je geen nieuw abonnement koopt en je je geld terug wilt, kies je voor een termijnterugbetaling. Deze is enkel geldig als je een Buzzy Pazz 12-24 of een Omnipas 25-64 had gekocht aan volle prijs en je abonnement 3 of 12 maanden geldig was.

Een maandabonnement wordt, in geval van een termijnterugbetaling, nooit terugbetaald.

Afhankelijk van het aantal maanden gebruikt, krijg je een percentage van de abonnementsprijs terug. Er wordt bovenop ook 10 euro(administratieve kost) aangerekend.

---

Terugbetaling van een jaarabonnement

Datum inlevering % van de prijs terugbetaald
Vóór aanvangsdatum abonnement 90
Tijdens 1e maand 70
Tijdens 2e maand 60
Tijdens 3e maand 50
Tijdens 4e maand 40
Tijdens 5e maand 30
Tijdens 6e maand 20
Tijdens 7e maand 10

Hoeveel we terugbetalen hangt af van hoeveel je abonnement kostte. We berekenen het als volgt: kostprijs van het abonnement - 30% voor de eerste maand + 10% per verder begonnen maand.

En dan is er ook de administratiekost van 10 euro. Vanaf de achtste maand is er geen terugbetaling meer.

---

Terugbetaling van een driemaanden-abonnement

Hoeveel we terugbetalen hangt af van hoeveel je abonnement kostte. We berekenen het als volgt: 30% voor de eerste 15 dagen + 15% voor de resterende dagen van de eerste maand + 15% voor de eerste 15 dagen van de tweede maand + 15 % voor de resterende dagen van de tweede maand.

Er wordt ook een administratiekost afgetrokken. In de derde maand is er geen terugbetaling meer.

Datum inlevering % van de prijs terugbetaald jaarabonnement
Vóór aanvangsdatum abonnement 90
Tijdens eerste 15 dagen 1e maand 70
Tijdens resterende dagen 1e maand 55
Tijdens eerste 15 dagen 2e maand 40
Tijdens resterende dagen 2e maand 25

---

Dag-aan-dag-terugbetaling

In de volgende situaties word je dag per dag terugbetaald, hou wel rekening met de administratieve kost van 10 euro:

  • Koop of ontvang je een ander abonnement van De Lijn? Dan wordt het ingeleverde abonnement dag-aan-dag terugbetaald, hiervoor kijken we naar de ingangsdatum van je nieuwe abonnement.
  • Koop je een nieuw gecombineerd abonnement (De Lijn – NMBS)? Dan voeg je bij de aanvraag voor een terugbetaling twee kopieën toe: eentje van je MOBIB-kaart en eentje van het ‘bewijs van opgeladen contract’. Dat laatste krijg je bij je aankoop. Daarop staat hoe lang je abonnement geldig was.
  • Bij een overlijden wordt een abonnement dag-aan-dag terugbetaald, gebaseerd op de datum van overlijden. Voeg bij de aanvraag een kopie van de overlijdensakte en erfrechtverklaring of een volmacht.

Aanvraag terugbetaling

Tip

Bij elke vorm van terugbetaling wordt steeds een administratieve kost van 10 euro aangerekend. De 5 euro administratiekost van je MOBIB-kaart wordt ook niet terugbetaald. De kaart blijft wel geldig tot de erop vermelde datum, zodat je er op een later tijdstip een abonnement van De Lijn of van een andere Belgische vervoersmaatschappij kan opladen.

Geen terugbetaling

Je hebt geen recht op een terugbetaling in de onderstaande situaties:

  • als het bedrag waarop je recht hebt kleiner is dan de 10 euro administratiekost;
  • bij een definitieve inbeslagname van je abonnement;
  • Op een abonnement Omnipas 65+ of een Buzzy-Pazz -12 (behalve in geval van overlijden dan is er een dag-aan-dag-terugbetaling).
  • Op onze abonnementen VG/ VT (Vervoergarantie en Verhoogde Tegemoetkoming) uitgezonderd wanneer je een nieuw abonnement van De Lijn ontvangt (bv. PmH-abo) of in geval van overlijden.
Nog vragen over dit onderwerp?
Vul dit formulier in.

Niet gevonden wat je zocht?