Vragen & Contact

Hoe kunnen we je helpen?

Terug

Heb ik recht op een terugbetaling wanneer ik mijn abonnement opzeg?

Afhankelijk van bepaalde voorwaarden komt jouw abonnement in aanmerking voor een termijnterugbetaling of een dag-aan-dag-terugbetaling

We rekenen voor de terugbetaling een administratieve kost aan van 10 euro. Uitgezonderd wanneer je een terugbetaling aanvraagt naar aanleiding van de aankoop of ontvangst van een ander (gecombineerd) abonnement van De Lijn.

Het recht op gezinskorting wordt herrekend. Bij terugbetaling van 1 van de abonnementen, wordt de toegekende gezinskorting in mindering gebracht van de terugbetaling.

Is je abonnement bij een controle in beslag genomen? Dan heb je geen recht op een terugbetaling.

De kost van je MOBIB-kaart (6 euro) wordt niet terugbetaald. De kaart blijft wel geldig tot de erop vermelde datum, zodat je er op een later tijdstip een abonnement van De Lijn of van een andere Belgische vervoersmaatschappij kan opladen.

Termijnterugbetaling

Afhankelijk van het aantal maanden gebruikt, krijg je een percentage van de abonnementsprijs terug. 

Enkel van toepassing op:

  • een Buzzy Pazz 12-24 of een Omnipas 25-64
  • gekocht aan volle prijs
  • met een geldigheid van 3 of 12 maanden

Een maandabonnement wordt, in geval van een termijnterugbetaling, nooit terugbetaald.

Terugbetaling van een jaarabonnement

Datum inlevering % van de prijs terugbetaald
Vóór aanvangsdatum abonnement 90
Tijdens 1e maand 70
Tijdens 2e maand 60
Tijdens 3e maand 50
Tijdens 4e maand 40
Tijdens 5e maand 30
Tijdens 6e maand 20
Tijdens 7e maand 10

Vanaf de achtste maand is er geen terugbetaling meer.

Terugbetaling van een driemaanden-abonnement

Datum inlevering % van de prijs terugbetaald jaarabonnement
Vóór aanvangsdatum abonnement 90
Tijdens eerste 15 dagen 1e maand 70
Tijdens resterende dagen 1e maand 55
Tijdens eerste 15 dagen 2e maand 40
Tijdens resterende dagen 2e maand 25

In de derde maand is er geen terugbetaling meer.

Dag-aan-dag-terugbetaling

In de volgende situaties wordt je abonnement dag-aan-dag terugbetaald:

  • Je koopt of ontvangt een ander abonnement van De Lijn
    • Voor de terugbetaling kijken we naar de ingangsdatum van je nieuwe abonnement.
  • Je koopt een nieuw gecombineerd abonnement (De Lijn – NMBS)
    • Voeg bij de aanvraag voor een terugbetaling twee kopieën toe: eentje van je MOBIB-kaart en eentje van het ‘bewijs van opgeladen contract’. Dat laatste krijg je bij je aankoop. Daarop staat hoe lang je abonnement geldig is.
  • Bij een overlijden
    • De terugbetaling wordt gebaseerd op de datum van overlijden. Voeg bij de aanvraag een kopie van de overlijdensakte en erfrechtverklaring of een volmacht.
  •  

Terugbetaling aanvragen

 

Niet gevonden wat je zocht?