De Vlaamse Regering vaardigde op 26 mei 2021 een decreet uit voor wat betreft de continuïteit van de dienstverlening van De Lijn. Het doel van dit decreet? Onze reizigers minstens 24 uur vooraf informeren over een alternatieve dienstverlening op een aangekondigde actie- of stakingsdag.
Hoe gaat dit in zijn werk?
- Bij de aankondiging van een actie- of stakingsdag polst De Lijn bij alle op die dag geplande medewerkers met een essentiële functie of ze al dan niet zullen deelnemen aan de actie- of stakingsdag.
- De medewerkers hebben tot 72 uur vóór de aangekondigde dag tijd om hierop te antwoorden. Aangezien we ongeveer 8 000 mensen tewerkstellen, zijn er algauw een aantal duizenden collega’s betrokken.
- We verwerken de antwoorden op deze bevraging tussen de 72 en de 24 uur vóór de actiedag.
- Wil je vanaf 24 uur vóór en op de actiedag kijken of je rit zal rijden? Dan moet je kijken via de routeplanner (app of website). Ritten die niet rijden, worden niet getoond in de routeplanner. Je kan ook op de haltepagina's en op de lijnpagina's terecht om te zien wat wel en niet gaat rijden.
Zoals elke dag kunnen er ook onvoorziene - niet altijd in te plannen – omstandigheden zijn (bv. ziekte), waardoor er die dag zelf nog meer ritten niet rijden. Daardoor kunnen er minieme verschillen zijn tussen de communicatie vooraf en de realiteit op de dag van de actie of staking
De routeplanner blijft wel steeds het kanaal waar reizigers de meest recente informatie op vinden.