Controleer volgende zaken, wanneer je MOBIB-kaart een kruis op een rood veld geeft.
- Is je abonnement op je MOBIB-kaart geladen?
- Heb je de kaart lang genoeg voor de scanner gehouden?
Bij het eerste gebruik kan het iets langer duren voordat je een vink te zien krijgt. - Gebruik je de juiste MOBIB-kaart?
Heb je vroeger een aangifte van verlies gedaan en nadien de kaart teruggevonden dan moet je de nieuwe MOBIB-kaart gebruiken, de oude werkt niet meer. - Zit je MOBIB-kaart in een hoesje met andere kaarten of bij je GSM?
Dit kan een foutmelding geven. Je haalt best de kaart uit het hoesje en scant je kaart zonder andere kaarten of je gsm erbij. - Mogelijk was de scanner defect?
Probeer een andere scanner op het voertuig. - Reis je met een Studentenbuspas?
Dan is abonnement enkel geldig binnen een beperkt gebied. Controleer of de halte waar je opstapte binnen het geldigheidsgebied ligt.
Heb je deze stappen overlopen en werkt je kaart nog steeds niet? Dan is je MOBIB-kaart mogelijk defect en heb je een nieuwe kaart nodig.
Vraag je nieuwe kaart online aan of breng een bezoek aan één van onze Lijnwinkels.
Tip Voor elke verplaatsing heb je een geldig vervoerbewijs nodig
Heb je jouw MOBIB-kaart verloren, is je kaart defect of wacht je op je nieuwe MOBIB-kaart? Dan heb je een geldig vervoerbewijs nodig voor je verplaatsing. Koop dit via de app, via sms of contactloos. Zo riskeer je geen boete. Vervoerbewijzen worden enkel terugbetaald indien er bij De Lijn een technische storing/ fout aan de kaart is of wanneer een aangekocht product niet correct werd opgeladen.
Nog vragen over dit onderwerp?
Vul dit formulier in.