Op dit moment zijn er 2 types actieve vervoerbewijzen in omloop. Hieronder zie je de verschillen.
Op een geactiveerd vervoerbewijs aangekocht bij De Lijn na 3 november 2021 staan deze gegevens:
- de tijdslimiet tot wanneer het vervoerbewijs geldig is
- op de detailpagina: een QR-code waarmee de lijncontroleur kan nakijken of je een geldig ticket hebt
- de naam en voornaam van de account waarmee je je vervoerbewijs aankocht. Deze moet precies
- overeenstemmen met de naam en voornaam op je identiteitskaart
- het activatiemoment
- de uiterste geldigheid
- de prijs
Sinds 3 november 2021 zijn je vervoerbewijzen gekoppeld aan je account. De lijncontroleurs kijken dus naar bovenstaande elementen. Bij een technische storing kunnen ze ook jouw naam en voornaam vragen om je vervoerbewijs op te zoeken in ons systeem.
Op een geactiveerd vervoerbewijs aangekocht bij De Lijn voor 3 november 2021 staan deze gegevens:
- de dagcode waarmee de lijncontroleurs het ticket controleren. Dit is een combinatie van letters en cijfers
- de tijdslimiet tot wanneer het ticket geldig is
- de prijs
Deze vervoerbewijzen zijn gekoppeld aan je gsm-nummer. De lijncontroleurs kijken dus naar bovenstaande elementen. Bij een technische storing kunnen ze ook jouw gsm-nummer vragen om je vervoerbewijs op te zoeken in ons systeem.
Update: sinds 16 augustus 2022 kan je geen vervoerbewijzen meer aankopen via je gsm-nummer. Deze zijn nu steeds gekoppeld aan je account. Werk daarom je app bij met de nieuwste versie.
Nog vragen over dit onderwerp?
Vul dit formulier in.