Momenteel zijn er 2 types vervoerbewijzen in omloop: aangekocht vóór 3 november en aangekocht vanaf 3 november. Lees hieronder hoe we deze onderscheiden en controleren.
Vervoerbewijzen aangekocht bij De Lijn vanaf 3 november 2021
- Jouw geactiveerd vervoerbewijs zal onder ‘Actief’ staan. Klik bij een controle op ‘Bekijk details’ zodat de lijncontroleur je QR-code kan scannen.
- Onder deze details staan ook jouw naam en voornaam. De lijncontroleur kan ook jouw identiteitskaart vragen.
- Is er een technische storing of problemen met je gsm? Dan kan de lijncontroleur nog steeds het geactiveerde vervoerbewijs opzoeken in ons systeem. Dit aan de hand van je naam en voornaam op je identiteitskaart.
Vervoerbewijzen aangekocht via de website of de app van De Lijn voor 3 november 2021
- Deze vervoerbewijzen zijn nog gekoppeld aan je gsm-nummer. In dit geval gaat de lijncontroleur de geldigheid na van de dagcode (een combinatie van cijfers en letters) in ons systeem.
- Is dit niet mogelijk door bijvoorbeeld een technische storing of een probleem met je gsm? Dan kan de lijncontroleur aan de hand van je gsm-nummer in ons systeem je vervoerbewijs alsnog valideren.
- Kocht je een vervoerbewijs bij één van onze partners? Dan verloopt de activatie zo.
Update: sinds 16 augustus 2022 kan je geen vervoerbewijzen meer aankopen via je gsm-nummer. Deze zijn nu steeds gekoppeld aan je account. Werk daarom je app bij met de nieuwste versie.
Nog vragen over dit onderwerp?
Vul dit formulier in.